čtvrtek 28. listopadu 2019

Minipivovar Máša

David Máša v pivovaru prakticky vyrůstal. V pivovaru pracovala ještě jedna generace před mým dědou, totiž dědův strejda. Ten byl prvním pivovarským v naší rodině. Děda, Máša Jaroslav, byl ředitelem krušovického pivovaru od roku 1950 do roku 1987. Táta je František a v Krušovicích podsládkoval a sládkoval. Pak byl chvíli v Rakovníku, a následně se zase do Krušovic vrátil a dělal obchod se sudovým pivem. Já mám pivovarnickou průmyslovku a pak ještě VŠCHT, ale tam jsem utekl k jinému zaměření. Dělal jsem aplikovanou biologii a bioinženýrství, ale to jsem nikdy nepraktikoval, protože jsem se vrátil k pivu.
Od Fleků do Tijuany:
David Máša začal vařit pivo hned po studiích, ale paradoxně nikdy ne v Krušovicích. „První dva roky po škole jsem vařil v pivovaru U Fleků a pak už jsem vycestoval do světa. Tři roky jsem vařil pivo v Mexiku, v Tijuaně. A potom i v mnoha dalších zemích světa.“  Jak se proboha sládek z pivovaru U Fleků ocitne v Mexiku, to by myslím stálo za vysvětlení. „Na inzerát. To bylo v roce 1999. Byl jsem na Pivexu v Brně a nějaký Mexičan, který si chtěl postavit pivovar, uzavřel smlouvu s americkým dodavatelem z Los Angeles. Američané si pivovary nechávali vyrábět ve Svidníku, kde je velká strojírenská firma. No a Svidník vystavoval na Pivexu, ten José byl u nich na stánku a vyvěsil si tam takovej malej inzerátek. Jen tři řádky, že hledají sládka do pivovaru v Mexiku. No a tak jsme se potkali. A protože on byl v angličtině stejně slabej jako já, snadno jsme se domluvili a za dva měsíce jsem skončil U Fleků a odletěl do Mexika. Vydržel jsem tam tři roky. Když jsem tam končil, byl výstav na 7500 hl. To byla skvělá škola.“  Mexiko prý tehdy bylo naprosto úžasnou zemí. „Tenkrát tam ještě nezuřila narkotrafikantská válka, jako ještě nedávno. Jen krátce předtím , než jsem tam přijel, tam rozstříleli nějakého policejního prezidenta, ale jinak to bylo v pohodě. Mně se tam líbilo. Byli jsme na hranicích, Tijuana je skoro dvojměstí se San Diegem, takže jsem pendloval mezi USA a Mexikem, a měl jsem to hodně pestré. V San Diegu bylo tenkrát asi pět minipivovarů, možná sedm. A už tenkrát tam vařili ta piva, která tady teď začínají být populární.“  Zajímám se, jak to bylo se surovinami. „Ze začátku jsme měli problémy. Tehdy tam nebyl volný dovoz sladu z Čech. Takže ani nevím, co to José vlastně koupil. Ale první várka dopadla katastrofálně. José si pak naštěstí zařídil nějakou kvótu na dovoz sladu z Čech, takže pak už jsme vařili z českého sladu a chmele, měli jsme i české kvasnice, a tak se vařil český ležák. Měli u toho velkou hospodu, tak 250 míst, ale 90 % se stáčelo do lahví a šlo to na supermarkety.“  Mexiko prý bylo pro Davida Mášu zajímavé ze všech pohledů. Nejen finančně. Jak pivovar zvyšoval výrobu, přijali dalšího místního sládka a Máša pak pozval i jednoho kamaráda z Čech, který tam zůstal poté, co se Máša vracel. Pivovar se jmenuje Tijuana Beer nebo TJ Beer a funguje dodneška, ale vloni už ho majitel prodal jedné z velkých pivovarnických společností. Ovšem dodnes se na wikipedii můžete dočíst, že pivovar byl založen v roce 2000 a má sládka z České republiky, který je třetí z generace sládků.  
Tři roky na Islandu:
Mezitím se přesouváme do šalandy, jak mi prozrazuje můj hostitel. Z Krušovic vím, že to byla původně místnost pro pivovarskou chasu, nikoliv restaurace. „To jste asi jeden z mála, kdo ví, co to slovo znamená,“ říká sládek a zároveň se dušuje, že hospodu mít v baráku nikdy nebude. Jen šalandu.  Když se David vrátil zpět do Čech, jezdil dál po světě rozjíždět pivovary. Byl v Dánsku, Moldávii, Jižní Koreji, v Rusku a pak získal práci i na Islandu. Tam vydržel další tři roky. „Cestování mě chytlo už v tom Mexiku. Tam jsem toho projel taky hodně. Jedno léto kamarád vařil a my jeli na sedm neděl na Aljašku. To byla dovolená, jakou už asi nezažiju.“  Shodneme se na tom, že když někdo půl života rozjíždí výrobu malých pivovarů, celkem logicky musí jednou dojít k tomu, že ji zahájí taky sám sobě.  „Přesně tak. Když jsem se vrátil posledně z Islandu, domluvil jsem se s panem Paulíkem, který je majitelem pivovaru Antoš ve Slaném, že tam na začátek nastoupím. Ale nebudu tam dlouho a že si postavím pivovar vlastní. To bylo v roce 2010 a teprve v roce 2017 jsem to tady zprovoznil. Takže ve Slaném jsem sládkoval do roku 2016.  Ze šalandy přecházíme zpět do varny. „Technologii jsem si nechal stavět v jedné malé firmě. Sám jsem si to naprojektoval. Je to jednoduchá varna, s rmutomladinovou pánví a scezovací kádí. Káď je nevytápěná, slouží k oddělování sladiny od mláta. Rmutmladinová pánev je vyhřívaná elektrikou. Proto jsem potřeboval větší příkon, než tu byl, a tak jsem musel čekat na posílení a přeložení rozvodu elektřiny ze stožáru do země. To se dělalo minulé léto. Spilku mám ze sekáče. No a v bývalém sklípku na brambory jsou antikorové ležácké tanky. Když jsem to viděl poprvé hotové, byl jsem hrdej,“ směje se David a vede mě do sklepních prostor, kde mi málem vypadnou oči z důlků. Nádherné antikorové cisterny prý dříve sloužily vinařům.
Pivovar produkuje pestrou škálu pivních stylů. Z nabídky tak můžete pravidelně ochutnat 6 až 7 druhů piv v sezóně. Přes zimu se jejich počet navyšuje až k devíti. Převládají svrchně kvašená piva, ale na velmi dobré "spodňáky" tady narazíte také. Zajímavé jsou i občasné pivní počiny, které vznikají z kolaboračních várek s Rodinný pivovar Zichovec. Tak vznikl třeba Tuchlovák sv. 11% EPM.
V minopivovaru si sice čepované pivo nedáte, ale zajít si na něj můžete nedaleko do Pizza Cafe Revničov.

adresa: Vrchlického 259, 270 54 Řevničov

Máša ležák 11° (7.5)

Pravý světlý český ležák s lahodným sladovým tělem a jemnou střední hořkostí. Výtečné humnové slady mají svůj původ v úrodném Polabí, jemnou hořkost a aroma dodává Žatecký poloraný červeňák z chmelnic pana Staňka v Řevničově.
alkohol 4,5% obj.


M-ale 12° (8)


Krásně hořký American Pale Ale, v jehož chuti naleznete tóny citronové trávy, vína a melounů - opravdu svěží kombinace!alkohol 5,1% obj.


Máša Neipa 13° (8.5)


V této chmelem nacpané New England IPA od Máši převažuje vůně ovoce - především manga a papáji. Pivo má krásnou zlatou barvu a jemný zákal, krásně pitelné pivečko.alkohol 5,4% obj.

!turistika!
 

fotoalbum 





Žádné komentáře:

Okomentovat